Fast fashion, slow run a spousta zábavy

Letos jsme v Pramínku v pondělí 2. června spojili hned několik věcí dohromady. S našimi žáky 1. i 2. stupně jsme slavili mezinárodní Den dětí; uspořádali jsme druhý ročník Barevného běhu; užili si komentovanou módní přehlídku originálně vytvořených modelů z použitého oblečení; otevřeli stánky s oblečením určeným k volné směně; zajistili jsme sami pro sebe a příchozí rodiče parádní občerstvení a na panelech podél školy rozvěsili plakáty upozorňující kolemjdoucí veřejnost na fenomén fast fashion a slow fashion.

Ráno se všechny děti a zapojení rodiče potkali na startu běhu, který vybíhal od školy. Běželo se k DOSTě a zpět ke škole. Podmínkou bylo bílé tričko, které děti dostaly od školy, a které po běhu v ideálním případě zářilo všemi barvami. Děti probíhaly kontrolami, které na ně sypaly barevný prášek. Byla to zábava, ale ne všichni měli v cíli tričko barevné podle svých představ, proto si ho v průběhu dopoledne často ještě dozdobovaly fixami na textil.

Módní přehlídka dětmi vyrobených modelů z použitého oblečení začínala o půl jedenácté. Od první až po devátou třídu se na mole vystřídaly desítky originálních modelů. Každá třída to pojala po svém. Některé modely byly v duchu japonského klidu, jiné modely byly nadčasově vesmírné a dočkali jsme se dokonce prezentace svatebních modelů a došlo i na samotný akt svatby s dramatickou zápletkou. Žádná třída si nenechala ujít příležitost projevit svoji kreativitu a smysl pro humor. Bavili se nejen všichni přítomní spolužáci a učitelé, ale i rodiče. 

Po módní přehlídce si každá z tříd prvního i druhého stupně otevřela svůj stánek s věcmi, které nabízela k volné směně, aby oblečení, které děti vytáhly ze svých skříní, protože už je nenosí  nebo z něj vyrostly, dostalo druhou šanci. K dispozici bylo také výborné občerstvení, které děti buď připravily samy nebo jim s tím pomohli rodiče.

Na konci dne zmizely desítky kusů oblečení i jídla. Zůstal jen dobrý pocit z akce, kterou si všichni užili. Po loňské podobné akci v rámci Světové školy, kdy jsme s dětmi upozorňovali na fenomén fair trade jsme si letos prakticky i teoreticky (workshopy a besedami ve vyučování, jejichž výsledkem jsou panely pověšené na plot školy) posvítili na fenomén oblečení, které kupujeme a nosíme, podmínek jeho výroby a celkové udržitelnosti.

Kateřina Bukovjanová, učitelka 6. třídy

Share This