Čtenáři se perou o slovo

Jak motivovat děti ke čtení? Otázka za milion. Na prvním stupni se nám to v Pramínku daří celkem dobře. Zlom nastává v 5. až 6. třídě. Dětem přibývá učiva, zájmů a ubývá času na sebe sama. Mění se jejich priority a papírové knihy vytlačují často mobily a počítače.

S letošní 6. třídou jsme vyzkoušeli model čtenářských soubojů. Inspirovali jsme se na webu Rosteme s knihou, který spolu se Světem knihy čtenářské souboje pořádá pro 6. třídy z celé republiky už několik let. Přihlášené třídní kolektivy dostanou balík pěti titulů vždy po pěti kusech knih a do termínu prvního online kola je musí přečíst. Poté v jeden okamžik asi stovka škol odpovídá online na otázky vztahující se k jejich četbě. Odpovědi musí být co nejpřesnější. Pět nejlepších třídních kolektivů se poté účastní živého klání – souboje nad četbou předem určených knih.

My v Pramínku děláme tyto souboje cca jednou za dva měsíce. Z nabízených knih si děti vyberou takové, které je nejvíc zaujaly. Nejúspěšnější tři tituly pak dáváme do ringu a ke každé knize vytvoříme dva 3–4členné týmy, které čtou tu samou knihu. V den souboje je úkolem týmu kreativně knihu představit spolužákům (může být i rozhovor nebo scénka) a poté postupně vznést tři otázky plus jednu bombu na vedlejší tým. K odpovědi si mohou vybrat kohokoliv ze soupeřícího týmu. Na závěr shrnují buď členové týmu nebo diváci, co zaznělo na souboji nejdůležitějšího a proč si myslí, že by měl vyhrát který tým.

Souboje děti baví, posiluje to jejich spolupráci, schopnost improvizovat i veřejně vystupovat. Je v tom kus soutěživého adrenalinu a spousta legrace. A učí je to, že čtení nemusí být jenom zábava a relax pro mě jako jedince, ale že někdy je daleko zajímavější to sdílet s ostatními a společně přemýšlet o otázkách, které nás nad knihou napadají.

S našimi šesťaty jsme se letos účastnili také celostátního čtenářského souboje organizovaného Světem knihy. V online kole jsme obstáli se ctí, i když do celostátního finále jsme nakonec nepostoupili. V dalším čtení nám to ale nebrání a chuť do dalších čtenářských soubojů nám to nevzalo.

Kateřina Bukovjanová, třídní učitelka 6. třídy

Share This